Släpvagnens bromsar

Om du har en bromsad vagn så är den utrustad med en påskjutsbroms. Den enkla principen bakom den är att ju mera du bromsar bilen, desto mera trycks påskjutsbromsen ihop och desto större blir bromsverkan på vagnen. Systemet är mekaniskt. Med mekanisk parkeringsbroms överförs bromskraften från handreglaget till bromstrummorna genom vajrar, stag och hävarmar. Parkeringsbromsen påverkar vanligen bakhjulens bromstrummor på en bil. Bromsen brukar manövreras med en spak. Däremot gäller det att den är i bra skick och smord på rätt ställen, likaså är det viktigt att funktionen på själva bromstrumman är i ordning, till exempel bromsbanden inte är slitna, att bromsvajrarna är i gott skick så att det säkerställs en god funktion på bromsarna. Likaså att bromsarna är rätt justerada så de tar lika mycket på båda hjulen samt att du har minst en tredjedel slaglängd kvar vid full bromsning påskjutsbromsen.

Påskjutbroms - svängningsdämpare. Saknas på bild: vajer från fästet på bild till bromsarna vid hjulen på släpet.

Inuti påskjutsbromsen dragstång finns en liten stötdämpare – svängningsdämparen – som har funktionen att ”tröga” upp påskjutsbromsen.

De gör att vagnens bromsar inte aktiveras utan att du faktiskt bromsar bilen, vagnens bromsar ska inte aktiveras vid motorbroms eller vid körning i nedförsbacke. Börjar svängningsdämparen bli sliten och tappa sin funktion brukar det kännas som körningen med släpvagnen blir ”ryckig” – att så fort du släpper på gasen rycker vagnen till där bak. Det får också konsekvensen att vagnens bromsar slits mera än normalt samt kan bli överhettade och då är risken stor att vagnen blir helt utan bromsar.

BACKUTOMATIK

För att bromsarna inte ska slå till när du backar finns backautomatiken.

Den gör att det går att backa släpvagnen även med full last fastän påskjutsbromsen har tryckts ihop. Vad som praktiskt händer är att när påskjutsbromsen är fullt ansatt och vagnen rullat bakåt, då förskjuts bromsbackarna och släpper till största delen sin bromsverkan – detta gör att du kan backa med vagnen. På äldre vagnar fick du lov att sätta i en spärr som hindrade påskjutsbromsens rörelse vid backning och då var det också viktigt att komma ihåg att ta bort spärren när du hade backat klart.

När du backar MÅSTE du avsluta backningen med att köra framåt en liten bit – detta för att aktivera full bromsning och få tillbaka bromsbackarna i rätt position på vagnens bromsar igen.

Backomatiken har också den nackdelen att när du kopplar lös vagnen med parkeringsbromsen åtdragen och det lutar bakåt så kommer vagnen att rulla ca 20–30 cm innan bromsarna tar helt och fullt. Det kan vara värt att komma ihåg om du parkerar släpvagnen till exempel nära ditt hus om marken lutar nedåt.

KATASTROFBROMSEN

består av en stålvajer mellan släpets handbroms (parkeringsbroms) och bilen.

Om släpet sliter sig spänns vajern och släpet bromsas. Katastrofbromsvajern bör fästas i fästöglan (om sådan finns) - det ökar säkerheten.

Nästa
Nästa

Körkortsbok BE-BOKEN (ENKLA BE-BOKEN) & INSTUDERINGSFRÅGOR / ÖVNINGSFRÅGOR för släpvagnSKÖRKORT BEHÖRIGHET be