en guide för att utföra en säkerhetskontroll PÅ en motorcykel inför uppkörningen ELLER EN HOJTUR.

Det kan påpekas att säkerhetskontrollen på uppkörningen för motorcykel ska vara KORT och EFFEKTIV och du kommer enbart kontrollera vissa delar av motorcykeln, alltså ett sticksprov, för att se om du har koll på läget.

Du kan få någon av delarna nedan eller en liten del av delarna nedan alltså ett “slumpmässigt urval”. Självklart bör du kunna alla dessa kontroller (och mer därtill) när du ska ut och köra själv med ditt nyvunna körkort i handen

För att lyckas med uppkörningen och ditt efteföljande hojliv rekommenderas det att du tar dig tid att lära känna din motorcykel och kan kontrollera allt som är viktigt för trafiksäkerheten.

Det är ok att ta hjälp av en checklista(se nedan för att få ditt eget ex), men den får endast vara övergripande och inte beskrivande.

Guiden går igenom olika steg för att utföra säkerhetskontrollen och fokus är på effektivitet och du får även tips på vad som behöver göras, ingen vill kontrollera sin mc i en halvtimme innan man ska ut och njuta av en härlig hojtur.

Det finns olika sätt att dela in din säkerhetskontroll på. Exempelvis om du ska åka i blött väglag kanske du vill slänga en extra titt på däcken, ska du åka i mörker vill du kanske kontrollera belysningen (den är alltid viktig), ja du förstår tror jag nog, i följande videos hittar du kontrollerna uppdelade just efter dessa delar och de är gjorda för att du ska kunna utföra en enkel kontroll effektivt. Tänk på att provet kan inspektören kan välja ut delar av dessa kontroller, och använda sig av andra begrepp, exempelvis kanske hen endast vill att du kontroller parkeringsljuset eller bromssljuset. Vi använder oss av Yamaha MT-07 men det mesta fungerar snarlikt på motorcyklar av andra märken!

De får inte fråga något annat då som vissa “experter” påpekar? Jo självklart kan de påpeka att du ska kunna kontrollera annat som är farligt för trafiksäkerhen, det ingår i kursplanen…..

Säkerhetskontroll MOTorcykel

EL-ELEKTRONIK-BELYSNING - DEL 1

Börja och avsluta vid samma plats. Du kommer att gå ett snabbt varv runt motorcykeln och kontrollen bör inte ta mer än ca 60-90 sekunder.

  1. Ställ dig vid motorcykelns högra styrhalva (i färdriktningen).

  2. Slå på tändningen.

  3. Kontrollera lamporna på instrumentpanelen, samtliga kontrolllampor utom ABS, neutral och oljetrycks-lampan ska slockna.

  4. Kontrollera nödstoppet genom att starta och stänga av motorcykeln med motorns på och avstängningsknapp.

  5. Kontrollera varningsblinkersknappens funktion genom att slå på den och se att indikatorerna blinkar i instrumentpanelen. Lamporna kontrollerar vi senare.

  6. Nu har du kontrollerat samtliga reglage på höger sida.

  7. Gå vidare till framsidan av motorcykeln.

  8. Ställ dig vid framför motorcykeln.

  9. Kontrollera att parkeringsljuset, halvljuset och helljuset fungerar genom att titta på det.

  10. Kontrollera att helljusomkopplaren och ljustutan fungerar.  

  11. Gå vidare till vänstra styrhalvan.

  12. Ställ dig vid motorcykelns vänstra styrhalvan (i färdriktningen).

  13. Kontrollera omkopplaren för blinkers och att blinkerslamporna fungerar.

  14. Kontrollera tutan.

  15. Kontrollera indikatorn för helljuset i displayen.

  16. Nu har du kontrollerat samtliga reglage på vänster sida.

  17. Kontrollera sidostödets säkerhetsbrytare genom att starta motorcykeln med startknappen och lägga i 1:ans växel, motorn ska stängas av (“DÖ”)

  18. Lägg i friläget igen.

  19. Gå vidare till baksidan av motorcykeln.

  20. Ställ dig vid baksidan av motorcykeln.

  21. Kontrollera att reflexen är ren och att bakljus och skyltbelysning fungerar.

  22. Gå vidare till högersida, av motorcykeln.

  23. Kontrollera att bromsljuset tänds när du använder bromshandtaget respektive när du använder fotbromsen. 

Säkerhetskontroll MOTorcykel

BROMSAR - DEL 2

Kontrollen bör inte ta mer än ca 60-90 sekunder.

  1. Ställ dig vid motorcykelns högra sida.

  2. Kontrollera tätheten i det främre bromssystemet genom att hålla in bromshandtaget lätt med handen och känna ett lätt motstånd/stopp i handtaget innan du kommer in hela vägen till styret.

  3. Går handtaget hela vägen in till styret eller om det är en mjuk/svampig känsla tyder det på att det kan finnas luft eller ett läckage i systemet.

  4. Ställ motorcykeln upprätt.

  5. Kontrollera bromsvätskenivån i fönstret för bromsvätskebehållaren, bubblan ska vara över det undre nivåstrecket eller inte synas när motorcykeln står upprätt.

  6. Om nivån är låg tyder det på att bromsbeläggen är slitna eller att det finnas ett läckage i systemet.

  7. Kontrollera att du inte känner eller ser något läckage från anslutningen till behållaren och bromsslangen till förgreningen och anslutningarna till bromsoken.

  8.   Kontrollera att ABS-anslutningen och sensorringen sitter på plats och inte har synliga skador.

  9. Känn att bromsoket sitter fast genom att greppa det med handen och försöka vicka på den.

  10.   Kontrollera bromsskivans slitage och skick genom att känna att den är slät och inte har några sprickor eller ojämnheter genom att dra fingertoppen eller nageln över den, både fram och baksida.

  11.   Kontrollera bromsbeläggen genom att titta att förslitningsindikeringen syns, både den på den inre och yttre bromsklossen.

  12. Kontrollera skivor och belägg på båda höger och vänster sida av motorcykeln.

  13. Ställ dig vid bromspedalen.

  14. Kontrollera tätheten i det bakre bromssystemet genom att trycka in bromspedalen lätt med foten och känna ett lätt motstånd/stopp i pedalen innan du kommer till botten.

  15. Kontrollera bromsvätskenivån i bromsvätskebehållaren, nivån ska vara över det undre nivåstrecket när motorcykeln står upprätt.

  16. Om nivån är låg tyder det på att bromsbeläggen är slitna eller att det kan finnas ett läckage i systemet.

  17. Kontrollera att du inte känner eller ser något läckage från anslutningen till behållaren och bromsslangen till förgreningen och anslutningen till bromsoket.

  18. Kontrollera att fram och bakbroms fungerar genom att rulla åt något håll och provbromsa med bakbromsen och frambromsen separat.

  19. Kontrollera den delen av skivorna som var dolda

  20. För att kontrollera ABS lampans funktion behöver du köra iväg och komma upp i minst ca 10 km/h. Då ska lampan slockna vilket indikerar att ABS systemet är igång. Detta kontrolleras enklast innan avfärd. Kom ihåg hjälmen!

  21. Slocknar inte lampan fungerar bromssystemet men inte ABS-systemet.

Säkerhetskontroll MOTorcykel

Lager - DEL 3

Kontrollen bör inte ta mer än ca 60-90 sekunder.

OBS För att kontrollera lager och lagerbanor bör de vara obelastade. Utan centralstöd eller depåstöd/domkraft kan endast en övergripande kontroll genomföras. Hr du centralstöd ska du ställa hojen på centalstödet.

Känner du ett glapp bör du undersöka det vidare.

  1.  Ställ dig framför motorcykeln.

  2. Kontrollera det övre styrlagrets lagerbanor genom att vrida på styret till fullt styrutslag åt både höger och vänster. Känn att det inte fastnar i något läge och att du inte hör något missljud från lagret. Om du hör eller känner något konstigt behöver du undersöka det vidare

  3.   Vrid styret åt det håll motorcykeln lutar.

  4. Kontrollera det övre lagret genom att sätta pek- och långfinger vid styrkronan/lageromslutningen (metallringen) (metalllocket) och vicka sedan lätt på styret uppåt-framåt-nedåt. Känner du ett glapp vid ditt pek-långfinger behöver du undersöka det vidare.

  5. Vrid tillbaka styret så att det står rakt.

  6. Kontrollera det nedre styrlagret genom att ställa dig på huk framför motorcykeln och ta tag nedre delen av gaffelbenen och vicka lätt, mot och ifrån dig. Känner du ett glapp behöver du undersöka det vidare.

  7. Vrid styret till styrstoppet mot det hållet motorcykeln lutar.

  8. Kontrollera det främre hjullagret genom att ställa dig på huk till höger om framhjulet, lås styret genom att sätta ett knä mot däcket greppa tag i däcket ungefär tjugo i två med händerna och vicka på det lätt, mot och ifrån dig. Känner du ett glapp behöver du undersöka det vidare.

  9. Ställ dig vid fotbromsen.

  10. Kontrollera svingarmens lager genom att sätta höger pekfinger vid svingarmens infästning vid metallringen/metalllocket samtidigt som du med din vänstra hand tar tag längst bak på svingarmen och försöker vicka den lätt i sidled, mot och ifrån dig. Känner du ett glapp vid ditt pekfinger behöver du undersöka det vidare.

  11. Kontrollera det bakre hjullagret genom att ställa dig vid bakhjulet på motorcykeln högra sida och tar sedan tag i bakhjulet, förslagsvis ”klockan ett och klockan sju”, och vicka på hjulet lätt i sidled, mot och ifrån dig. Känner du ett glapp behöver du undersöka det vidare.

    Kom ihåg att du ska känna efter glapp vilket innebär att du ska vara försiktig i dina rörelser men samtidigt bestämd.

Säkerhetskontroll MOTorcykel

däck och fälg - del 4        

  1. Ställ dig vid motorcykelns framhjul

  2. Kontrollera att mönsterdjupet är MINST 1 mm över hela slitytan, detta görs enkelt med slitagevarnarna på däcket.

  3. Kontrollera att det inte finns ojämnt slitage eller andra skador på däcket.

  4. Kontrollera och känn att lufttrycket verkar ok, kan du trycka in fingret i däcket är det troligen för lågt tryck men det är svårt att avgöra utan korrekt utrustning.

  5. Kontrollera fälgen så att den inte är sprucken eller krokig.

  6. Har du ett träskaft till hands, prova att knacka lätt på fälgen. Ljudet ska vara stumt och inte sprucket.

  7. Kom ihåg att kontrollera lufttrycket när däcket är kallt.

  8. Ställ dig vid motorcykelns bakhjul.

  9. Repetera föregående procedur.

  10. Rulla fram eller bak motorcykeln

  11. Kontrollera däcksytan som var dold.

Säkerhetskontroll MOTorcykel

FJÄDRINGEN OCH STÖTDÄMPARNA - DEL 5

  1. Kontrollera fjädringen fram genom att sätta dig på motorcykeln genom att gunga med motorcykeln fram och tillbaka genom att lägga tyngden på styret samtidigt som du håller i frambromsen.

  2. Känn så att fjädringen fram inte går i botten och att returen är bestämd.

  3. Om det gungar och svajar behöver du kontrollera fjädringen (tänk dig en amerikanare från 50-talet)

  4. Ställ dig framför motorcykeln

  5. Kontrollera och känn med handen runt packboxarna och gaffelbenen om det är läckage på framgafflarna

  6. Titta på den bakre gasstötdämparen och fjädern och inspektera optiskt att det inte finns synliga skador.

Säkerhetskontroll MOTorcykel 

Kraftöverföring (kedja) - DEL 6

  1. Motorcykeln skall vara obelastad och växeln ligga i neutralläge.

  2. Ställ dig på huk vid mitten på motorcykelns vänstra sida.

  3. Tryck ned på kedjan under kedjeskyddets ände. Mät avståndet mellan kedjeskydd och kedjans mitt. Det skall vara ca 5-5.5 cm.

  4. Kontrollera kedjans skick hela vägen runt.

  5. Kontrollera kedjans kondition genom att ta tag i kedjan längst bak och dra i den, den ska inte flexa ut från kuggarna.

  6. Kontrollera kuggarna på drevet, de ska inte vara slitna.

  7. Du ser om de slitna när de är vassa och liknar hajfenor, dvs de är inte symmetriska.

  8. Rulla motorcykeln bakåt eller framåt för att kontrollera den delen av kedjan och drevet du inte se.

  9. Kontrollera att kedjan är smord.

Säkerhetskontroll MOTorcykel 

RAM - LÖSA DELAR - DEL 7

  1. Ställ dig på någon sida av motorcykel

  2. Kontrollera att det inte finns några synliga sprickor eller skador på ramen.

  3. Kontrollera att allt sitter fast ordentligt, fotpinnar, bågar osv

Säkerhetskontroll MOTorcykel 

vätskor - DEL 8 av 9

  1. Motorcykeln ska helst stå upprätt på ett horisontellt plan.

  2. Kontrollera motoroljan genom inspektionsfönstret, nivån ska ligga över det undre nivåsträcket.

  3. Kontrollera kylarvätskan.

  4. Kontrollera bromsvätskan

Säkerhetskontroll MOTorcykel 

ÖVRIGT EJ SPEGLAR- DEL 9 av 9

  1. Kontrollera spårningen genom att föra motorcykeln på en rak linje och se att fram och bakhjul går i samma spår.

  2. Kontrollera eller mät att rikt markeringarna på båda sidorna om svingarmen är korrekt justerade.

  3. Kontrollera optiskt att bromshandtaget inte är av och spetsigt

  4. Kontrollera optiskt att kopplingshandataget inte är av och spetsigt!

  5. Kontrollera att stödet går fritt

  6. Kontrollera speglarna

I föreskrifterna för körprovet står det att du får använda dig av en checklista om så behövs.

Vill du skriva en egen går det bra, den får dock INTE vara beskrivande alltså hur du gör utan endast vad det ska kontrolleras.

Här har du en godkänd lista som har använts på ett flertal prov. Ladda ner den och skriv ut den (klicka på bilden).

GÅ MED I GRUPPEN VI SOM TAR MC KORT (FOTA/KLICKA)