Risk 2 MC

“Risktvåan”

Riskutbildning 2 för motorcykel, ofta kallad "Risktvåan", är en nödvändig och praktisk del av processen att ta MC-körkort i Sverige. Här förklaras vad Risktvåan innebär, dess vikt och varför den är ett krav för blivande motorcyklister.

Vad är Risktvåan för MC?

Risktvåan är en praktisk utbildning som fokuserar på att hantera och förstå risker som är specifika för motorcykelkörning. Den här delen av riskutbildningen involverar praktiska övningar som ofta genomförs på en avstängd bana eller speciellt utformad övningsplats.

Varför är Risktvåan viktig?

Syftet med Risktvåan är att ge förare färdigheter och kunskaper för att kunna hantera sin motorcykel under olika och ibland svåra förhållanden. Utbildningen täcker viktiga aspekter såsom:

  • Hantering av motorcykeln under olika väderförhållanden.

  • Effektiv bromsteknik och undvikande manövrar för att förhindra olyckor.

  • Korrekt kurvtagningsteknik och dess inverkan på säkerheten.

  • Förmågan att förutse och reagera på nödsituationer.

Är Risktvåan ett krav?

Ja, precis som med Riskettan, är Risktvåan ett obligatoriskt steg för att kunna avlägga förarprovet och därmed få ett MC-körkort i Sverige. Det är ett lagstadgat krav att alla motorcykelförare genomgår denna utbildning för att säkerställa att de har de praktiska färdigheter som krävs för att köra säkert.

Praktisk information om Risktvåan hos Svensk Trafikutbildning

  • Pris: Risktvåan för MC hos Svensk Trafikutbildning kostar 2799 kr.

  • Längd och format: Utbildningen varar vanligtvis en hel dag och inkluderar både teoretiska genomgångar och omfattande praktiska övningar under övervakning av erfarna instruktörer.

  • Bokning och genomförande: För att anmäla dig till Risktvåan kan du boka direkt genom vår webbplats eller ringa oss för att hitta en tid som passar dig. Vi erbjuder denna utbildning regelbundet, med tanke på vikten av god förberedelse inför förarprovet.

Genomgång av Risktvåan är inte bara en nödvändighet enligt lag; det är också en kritisk investering i din egen säkerhet på vägen. Att kunna hantera din motorcykel säkert i alla situationer är avgörande, och de färdigheter du utvecklar här kommer att tjäna dig väl under hela din tid som motorcyklist.

  • Nej. Nej. Vi övar inte på det.

  • Nej. Vi kör och provar på risker förknippade med motorcykel och halt väglag är inte en av dom. Du kör alltså inte på en halkbana som på riskutbildningen för bil.Du kör endast runt i banor på asfalt, testar på att bromsa, svänga, accelerera, och blir medveten om risker i trafiken.

  • Risk 1:an kan du göra när du vill.

    Risk 2:an bör du göra när du är avslappnad på motorcykeln för att ditt fokus inte ska ligga på fel saker.

  • På båda utbildningarna måste du förstå och tala svenska.

    På risk 1:an behövs det inga förkunskaper.

    På risk 2:an ska du kunna ta en motorcykel och accelerera upp till ca 80 km/h och göra en panikbromsning.

    Du ska kunna svänga obehindrat.

  • GODKÄND LEGITIMATION! Resten tillhandahåller vi!

  • I och med att utbildningen är praktisk och en del av övningarna kräver att du har hyfsat med timmar på MC:n för att kunna göra de flesta manövrarna kan det vara att du INTE klarar av att nå målen, då är du välkommen tillbaka alltså bör svret vara ja, du kan kugga. De svåraste övningarna är när man ska accelerera snabbt till ca 70-80 km/h och sedan göra en panikbromsning. Med det sagt finns det inga direkta bromsträckor eller konor du ska åka imellan eller liknande, det är inget prov. Vi rekommenderar att ta en lektion innan RISK 2:an för att få ut maximalt av utbildningen men inget krav!

  • Tror gör man i i gudtjänstlokalen. Du är din egen herre. Kan du accelerera snabbt till ca 80 km/h? Vågar du panikbromsa så att ABS bromsarna jobbar? Vågar du luta/släppa styret?