ALLMÄNA FRÅGOR TILL RECEPTIONEN
-
Kör du moped hämtar/lämnar vi dig. Kör du MC eller TUNGT SLÄPP finns vår manöver/övningsbana på Gillinge 55/56.
Vi har elever från Österåker, VAllntuna, Stockholm, Solna, Danderyd, Djursholm, Täby. Vaxholm och Lidingö!
-
Kontakta oss
-
Vi rekommenderar att du tittar på effektiv körtid/minutpris, pedagogik, var är skolan belägen & vilka omdömmen andra elever har om skolan. Många tycker är att ens lärare är den bästa läraren men ofta har man bara kört med en lärare…. vad har du att jämföra med?
-
Du betalar för tiden mot faktura eller inne på elevcentralen. Vi har ingen möjlighet att ta betalt på plats och vi tar inga kontanter!
-
Vänd dig direkt till skolchefen så fort du känner att något är fel. Vi försöker alltid lösa eventuella problem direkt. Skulle du inte vara nöjd med vår gemensamma lösning är vi medlemmar i STR och de har en reklamationsnämnd!
-
Alla dagar är korta svaret. Vi förstår att alla inte kan köra måndag till fredag mellan 09-15. Därför erbjuder vi kurser där alla timmar ligger på kvällar och helger. Utöver de traditionella tiderna.
-
Den som är under 18 år är omyndig och har egentligen ingen rätt att ingå köpeavtal. Detta formella myndighetskrav finns inskrivet i föräldrabalken. Det finns dock undantag, t.ex. kan föräldrarna godkänna köpet i efterhand och avtalet blir då giltigt. Ett annat undantag är att från och med 15-årsålder får ungdomar själv avgöra hur de vill använda pengar som de tjänat själva. För att det ska vara enkelt för er och oss behöver vi kunna få detta bekräftat!
-
VANLIGA FRÅGOR OM MOTORCYKELKÖRKORT
-
Det är väldigt individuellt där den absolut viktigaste egenskapen för att beräkna den slutgiltiga summan är hur DU lär dig, hur DIN lärare fungerar, DIN inställning och hur du faktiskt övar UTAN hemma utan MC. Den absolut minsta summan om du övar allt på egen hand och har en egen motorcykel:
-Ansökan körkortstillstånd: 0:-
-Kunskapsprov: 325kr
-Körprov: 1800kr
-Tillverkning av- och foto till körkort: 230:-
-Riskutbildning 1 ca 600kr
-Riskutbildning 2 ca 2700kr.
-
I grunden är vi alltid 2 elever på våra lektioner, beroende på vilken utbildning kan vi vara fler eller färre, upp till 16 på teoretiska moment! Vill du vara säker på att vara själv bokar du en PT-tid(finns bara på praktiska övningar! B96/BE är vi själva!
-
För att få en effektivare utbildning är vi ute med två elever samtidigt. En elev kör själv och den andra eleven åker tillsammans med läraren. Den som åker med läraren har möjlighet att dra nytta av hur läraren agerar i olika trafiksituationer och kan lättare ta in intryck och kommentarer.
Man lär genom att se hur den andre eleven kör samtidigt som man lyssnar på lärarens instruktioner i radion. När man sitter bakom läraren får man även uppleva känslan för växelval och trafikuppträdande samt hur man manövrerar en MC på rätt sätt gällande kurvteknik, uppsikt och placering. Under lektionen byter man erfarenheter med den andra eleven. På detta sätt blir varje lektion både effektiv och mer lärorik. Vill du boka en individuell lektion är våra 60 minuters trafiktillfällen upplagda som en lärare/elev.
-
Nej
-
Vi anordnar inte Risk2an i egen regi. Kontakta din kurssamordnare för information.
-
Du lånar all nödvändig utrustning av oss. Vi rekommenderar dock att du har med dig ett underställ, extra t-shirt/kortbyxor eller dylikt när du ska köra, det brukar bli varmt!
-
JA, de ska vara kompletta och godkänd, vi ställer samma krav som trafikverket! I trafik kommunicerar vi via radio och det fungerar oftast utmärkt att använda sin egen hjälm med den utrustningen vi har, utan att göra något särskilt med den. Tänk på att det är dina försäkringar som täcker en eventuell skada på dina kläder.
-
JA, ibland! Du kan alltid ta med din egna motorcykel om du bokar en PT-lektion. Vi kan tyvärr inte förvara eller hjälpa till med transport av mc:n. Tänk på att det är dina försäkringar som täcker en eventuell skada både på dig och på fordonet, kontrollera gärna med ditt försäkringsbolag först!
-
Precis som hos trafikverket när du avlägger ditt förarprov behöver du vara på en sådan nivå med manövrering och teknik att du och vi känner oss säkra och kan utvecklas i en tillfredsställande takt när du kommer ut i trafiken. Kan du uppvisa ett godkänt manöverprov hos trafikverket kan du boka trafik/landsvägslektioner direkt, i annat fall behöver vi börja med att boka ett utbildningstillfälle på bana för att avgöra dina kunskaper
-
För din och vår säkerhet bokar vi dessa lektioner i samråd med läraren. Har du ett annat körkort i botten kan man nästan alltid säga att problem i trafiken kan härledas till problem med manövreringen, ett enkelt exempel är motorstopp i samband med start i backe eller lågfartsvändning där en uppmärksamhetsbrist beror på att du måste fokusera på koppling, gas och broms istället för att titta runtomkring..... När vi känner oss säkra att du kan utvecklas tillfredsställande i trafiken bokar vi trafiken för att vara kostnadseffektiva!
-
Den frågan får vi ofta. Det är en stor skillnad på motorcykel och bil. Därför är det två olika körkort. Självklart kan du redan en hel del eftersom du kört i trafik. Lite grus, en sten, ett hål på vägen är oftast inget problem för en bil men för en mc kan det vara ett stort problem. Hur vi placerar oss, hur vi samspelar, hur vi undviker att bli påkörda etc. Du kommer som MC förare behöva tänka på ett annat sätt än när du sitter i bilen.
-
Att framföra ett fordon är inte likställt med att klara av kraven från transportstyrelsen. Vi gör en individuell utbildningsplan för just dig efter första tillfället.
-
Vi kör beroende på vädret. Vanligen mars-november.
Trafikverket i Stockholm kör oftast maj-oktober.
-
Ja, vi kör även när det regnar eller är minusgrader. Ta gärna med dig ombyte om du misstänker att vädret kommer bli dåligt under din lektion. Våra kläder har skydd för regn, men dem har sin gräns.
Vi ställer endast in lektioner om vädret skulle innebära fara, vid t.ex. storm eller liknande.
-
Inga alls! Inte ens körkortstillstånd!
-
Detta regleras av transportstyrelsen. Du klara av att utföra hårda accelerationer och bromsa hårt från höga hastigheter(landsvägsfart). Sammanfattningsvis ska du kunna köra motorcykel självständigt. Dock är det ingen "konkörning" eller provliknande övningar!
-
Du behöver ha ett giltigt körkortstillstånd när du bokar. Riskutbildningarna måste vara genomförda när du kommer till provtillfället. Vi kan hjälpa dig med bokningen eller så gör du det själv hos https://fp.trafikverket.se. Teoriprovet är giltigt 1 år.
-
FÖR MC kommer få ett antal frågor som är motorcykelspecifika och ett antal frågos som är trafikrelaterade. Totalt 70 frågor varav 5 är testfrågor. Du behöver 52 rätt. Du kan öva på liknande frågor i vår app.
För BE är det 55 frågor men i övrigt som ovan.
-
Det är du själv som ska ta med motorcykeln till ditt prov. Ta hjälp av din utbildare eller någon annan som kan köra den åt dig till provet. Du ska använda samma mc under hela provet.
Körprovet består av:
en säkerhetskontroll
ett särskilt manöverprov
körning i och utanför tätort.
Säkerhetskontroll
Körprovet inleds med en säkerhetskontroll. Om du upptäcker brister på motorcykeln, ska du kunna föreslå åtgärder. Du ska självständigt kontrollera de olika funktionerna. Om det är någon del av kontrollen som inte är möjlig att göra själv, ber du förarprövaren om hjälp.
Manöverprovets tre delar
Flera körkortstagare kallas till samma provtid för manöverprovet, som består tre delar. Därefter sker körning i trafik med en person i taget. Du kan därför behöva vänta tills det blir din tur. Räkna med att provet kan ta större delen av dagen, ta gärna med något att äta och dricka!
Manöverprovet består av tre delar:
en lågfartsdel
en högfartdel
bromsning
Lågfartsbana
I lågfartsdelen ska du krypköra så sakta du kan med bibehållen balans. Du kan ge grundgas om det behövs, och du krypkör med hjälp av kopplingen (likadant som att krypköra med en bil). Om det går för fort saktar du ner farten med hjälp av frambroms eller bakbroms, du väljer själv vilken du vill använda. Du ska däremot inte styra farten med hjälp av bromsarna.
Högfartsbana
Du accelererar upp motorcykeln till minst 50 km/h och kör i samma hastighet i en serpentinbana. I slutet av banan sänker du hastigheten och vänder runt den sista konen. Efter vändningen ska du öka farten igen till 50 km/h, och köra samma väg tillbaka. Du gör sen en effektiv och kontrollerad inbromsning till stillastående med både frambroms och bakbroms.
Bromsning
Manöverprovet ska avslutas med effektiv och kontrollerad inbromsning från hastigheterna 70 km/h och 90 km/h till stillastående med användning av både frambroms och bakbroms. Du ska börja inbromsningen vid en på förhand bestämd plats. Här kontrolleras din förmåga att använda rätt körställning, rätt bromsteknik och att du kan stanna motorcykeln så snabbt som möjligt.
-
För att boka ett körprov behöver du ha ett godkänt teoriprov. Om du genomfört din utbildning med oss bokar vi det, annars bokar du det själv hos trafikverket.
-
Nej vi bokar mot samma system som privatisterna gör.
-
Vi kör med Yamaha MT 01 och MT 07. Vi har en Honda Monkey och en MT07 som är sänkta!
-
Kör du bara med oss rekommenderar vi regelbunden körning varje vecka.
-
Beroende på när du tog ditt körkort behöver du både göra riskutbildningarna och ett körprov eller endast ett körprov. Teoriprovet är redan godkänt. Du behöver alltid fotografera dig hos trafikverket och ha ett tillstånd!
-
Behörighet: A1
Körkortsbehörigheten ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt. Åldersgränsen för A1 är 16 år
Behörighet: A2
Körkortsbehörigheten ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Åldersgränsen för A2 är 18 år. Behörighet: A
Körkortsbehörigheten ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt. Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.
-
Item description
-
Du ska vara godkänd av din lärare på samtliga moment, bana, trafik och landsväg samt genomfört en GODKÄND utbildningskontroll. Vi ska gemensamt ha bokat provet till dig.
-
Nej tyvärr, endast till körprov!
-
Innan du kan göra teoriprovet för mc ska du ha gjort båda delarna i den obligatoriska riskutbildningen. Utbildningen ska vara giltig vid provet.
När du kommer till oss fotograferas du innan teoriprovet. Du ska då kunna visa gilitig id-handling.
-
Om du gjorde risk 1 och 2 när du tog körkortet behöver du fotografera dig!
-
Motorcykeln vid provtillfället
Kontrollera att din mc uppfyller kraven innan ditt körprov. Vid provet måste motorcykeln:
vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag, om provet inte avser körkort för automatväxlad motorcykel.
vara registrerad i Sverige och du ska visa aktuellt registreringsbevis. Om registreringsbeviset saknar uppgift om motoreffekt behöver du kontakta Transportstyrelsen för att få ett intyg om detta. Intyget ska du ta med till provtillfället.
vara försäkrad och skatten ska vara betald.
vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt.
inte vara ett utryckningsfordon eller ha körförbud.
För behörighet A1 ska motorcykeln:
kunna köras med en hastighet av minst 90 km/tim.
ha en nettoeffekt av högst 11 kW. Om motorcykeln har förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 120 cm3 och högst 125 cm3, samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,1 kW/kg.
Om motorcykeln drivs av en elmotor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,08 kW/kg och högst 0,1 kW/kg.
För behörighet A2 ska motorcykeln:
kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim
ha en nettoeffekt av minst 20 kW, och högst 35 kW. Om motorcykeln har förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 245 cm3 samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg.
Om motorcykeln drivs av en elmotor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,15 kW/kg och högst 0,2 kW/kg. Har motorcykelns originalutförande ändrats får ursprungliga nettoeffekten inte vara högre än 70 kW.
För behörighet A ska motorcykeln:
kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim
ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln har förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3.
Om motorcykeln drivs av en elmotor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
VANLIGA FRÅGOR OM MOPEDKÖRKORTET
-
Våra NIU M1 moppar är väldigt lättkörda. BAra bromsa och gasa, enklare än att cykla!
-
Nej, vi utgår från att du aldrig suttit på en moped! Men visst kan det underlätta om du har cyklat! Vi börjar alltid från grunden med all moppekörning men det tar olika lång tid för alla att vänja sig och hitta balansen ibland krävs att vi bokar in mer körning vid ett annat tillfälle.
-
Nej, det är en utbildning och du behöver nå vissa mål, ibland får man komma tillbaka och köra mer och nästan alltid finns det två orsakar, man är sjukt nervös för att man tror att det ärsett prov eller så har man slarvat med teorin och man saknar tillräkliga kunskaper!
Vi kräver att du är påläst när det gäller trafikregler och vägmärken. Är kunskaperna för dåliga krävs att vi bokar in mer körning vid ett annat tillfälle.
-
Om du är medveten(vad blev fel, varför blev det fel) och kan presentera en lösning på problemet! Kom ihåg, du kommer med all sannolikhet göra fel men inte med fel och inte medvetet. Om du däremot inte vet vad felet var/varför det är fel (teorin..), för det är en sak i teorin och en annan i praktiken men ja du fattar…..
-
Nej vi har allt!
-
Ca 75% av våra elever klarar teoriprovet första gången. Nästan alla övriga andra gången. Vi går igenom hur du ska plugga och vad du ska plugga på. Tänk på att under kursen får du grunden men du måste själv hårdkoda information!
-
Vi erbjuder en flexibel form av intensivkurs där du kan påbörja din onlinestudier direkt efter första tillfället ELLER innan om du.kontaktar oss! För de som planerar i förväg, är det möjligt att avsluta stora delar av kursen före den officiella starten :). Vissa elever har uppnått sitt körkort så snabbt som 12 dagar efter kursens start genom effektiv planering och samarbete med Trafikverket. Hos oss väljer du själv studietakten.
Till skillnad från andra som erbjuder intensivkurser med krav på fullständig teorikunskap vid kursstart och pressar genom programmet på en helg utan garantier (korvstoppning kallar vi det för) och med extra kostnader för ytterligare lektioner eller att de helt enket släpper förbi alla, satsar vi på kvalitet och flexibilitet.
Många gånger leder denna stressiga metod till att eleverna måste göra omprov flera gånger för att den grundläggande förståelsen saknas (inte konstigt, tänk dig att sitta i 8 timmar) , vilket är både tidskrävande och kostsamt.
Vår utbildning för mopedkörkort följer alla lagar och regler och är dessutom femton timmar istället för 12 vilket är grundkravet. Vårt mål är att erbjuda en utbildning som inte bara uppfyller de grundläggande kraven utan också ger dig bästa möjliga förutsättningar att snabbt och bekvämt nå ditt slutmål: att vara en trafiksäker förare!
-
Du behöver INTE körkortstillstånd för att börja på kursen. Men du behöver det för att AVSLUTA kursen och för att boka prov på Trafikverket.
Det hänger ihop så här – Körkortstillstånd behöver du för att få övningsköra i trafik. När du övningskör i trafik måste du också kunna visa att du är minst 14 år 9 månader.
Har du inget, behöver ni göra en signerad kopia på en myndig persons ID. Med den personens kontaktuppgifter, samt skriva under på att denna person intygar din identitet.
-
Vår utbildning är uppdelad i 6 delar för effektiv och långvarig inlärning
Vår mopedutbildning är 15 timmar enligt vår kursplan mot 12 timmar för övriga utbildare*
Vi hämtar lämnar våra elever hemma/skolan **
Vi sysslar BARA med mopedutbildning och MC vilket innebär att våra lärare är bara fokuserade på det!
Uppföljning och anpassade studieråd, en självklarhet hos oss
Vi övningskör både på landsväg (60/70/80 km/h) och stadstrafik (7-50 km/h)
Lärarledd teori via ZOOM vid fyra tillfällen med lite distans mellan gångerna för att låta det sjunka in!
Vi har fantastisk statistik hos Trafikverket – 7 av 10 som följer våra råd klarar provet på första försöket
Kontrollerade och godkända av Transportstyrelsen, riktiga trafiklärare & universitetsexaminerad utbildningsledare med erfarenhet 20 års erfarenhet, som de senaste 10 åren huvudsakligen arbetat med mopedkörkort och arbetat som kursledare för blivande och existerande mopedlärare i Sverige för Sveriges Trafikutbildares Riksförbund!
*enligt deras kursplaner
** Med några få undantag så hämtar/lämnar vi på följande kommuner: Lidingö, Täby, Vallentuna, Danderyd, Sollentuna, Vaxholm, Österåker.
-
Med klass 1 moped får du köra på vägen utom på motortrafikled/motorväg. Klass 2 moped bör köras på cykelbana, saknas cykelbanan får den framföras på vägen som en moped klass 1.
-
En enkel definition är att:
Moped klass I får köras i 45 km/tim, krav på körkort, har registreringsskylt och skall köras på vägen.
Moped klass II är konstruerad för en hastighet av högst 25 km/tim, krav på förarbevis, har ingen registreringsskylt och bör framföras på cykelbanan